The Early Reception of Romeo and Juliet in Spain
Abstract
Keywords
References
BANDÍN, Elena, Francesca Rayner and Laura Campillo Arnaiz, eds. 2022. Othello in European Culture. Amsterdam: John Benjamins.
CALVO, Clara. 2008. “Shakespeare, Napoleon, and Juan de Grimaldi: Cultural Politics and French Troops in Spain.” In Delabastita and Franssen 2008, 109–123.
CARLSON, Marvin. 2012. Shakespeare Made French: Four Plays by Jean-François Ducis. New York: Martin E. Segal Theatre Center Publications.
CERDÁ, Juan F., Dirk Delabastita and Keith Gregor, eds. 2017. Romeo and Juliet in European Culture. Amsterdam: John Benjamins. https://doi.org/10.1075/sec.1
CHECA Beltrán, José. 2012. “La Preceptiva Dramática.” In Farré, Bittoun-Debruyne and Fernández 2012, 59 –78.
DELASBASTITA, Dirk and Paul Franssen, eds. 2008. Shakespeare and European Politics. Newark: U of Delaware P.
DÍAZ de Escovar, Narciso. 1900. Rita Luna. Apuntes biográficos de la eminente actriz malagueña. Málaga: Tip. de Zambrana Hermanos.
DUCIS, Jean-François. 1773. Roméo et Juliette. Paris: P.F. Guéffier.
FARRÉ, Judith, Nathalie Bittoun-Debruyne and Roberto Fernández, eds. 2012. El teatro en la España del siglo XVIII. Homenaje a Josep María Sala Valldaura. Lleida: Edicions de la U de Lleida.
GIES, David Thatcher. 1994. The Theatre in Nineteenth-Century Spain. Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511627637
GREGOR, Keith. 2010. Shakespeare in the Spanish Theatre: 1772 to the Present. London and New York: Continuum.
GREGOR, Keith and Ángel-Luis Pujante. 2011. Macbeth en España: las versiones neoclásicas. Murcia: Editum.
HERRERA Navarro, Jerónimo. 2002. “Dionisio Solís, traductor del Mahomet de Voltaire.” In Lafarga, Palacios and Saura 2002, 333–344.
HERRERA Navarro, Jerónimo. 2020. “Solís, Dionisio.” PHTE. Portal de Historia de la Traducción en España. http://phte.upf.edu [Accessed online on January 4, 2022].
HUERTA Calvo, Javier, ed. 2003. Historia del teatro español. Vol. 2. Del siglo XVIII a la época actual. Madrid: Gredos.
HUERTA Calvo, Javier, Emilio Peral Vega and Héctor Urzáiz Tortajada. 2005. Teatro Español [de la A a la Z]. Madrid: Espasa Calpe.
HUTCHEON, Linda. 2006. A Theory of Adaptation. New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203957721
HUANG, Alexa and Elizabeth Rivlin, eds. 2014. Shakespeare and the Ethics of Appropriation. New York: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137375773
KIRBY, Carol Bingham. 1989. “Hacia una definición precisa del término refundición en el teatro clásico español.” In Vilanova Andreu 1989, 1.005–1.011.
LAFARGA, Francisco, Concepción Palacios and Alfonso Saura, eds. 2002. Neoclásicos y románticos ante la traducción. Murcia: Editum.
LAFARGA, Francisco and Luis Pegenaute. 2021. “Diccionario Histórico de la Traducción en España.” Portal Digital de Historia de la Traducción en España. http://phte.upf.edu/dhte/ [Accessed online on January 5, 2022].
LANIER, Douglas. 2014. “Shakespearean Rhizomatics: Adaptation, Ethics, Value.” In Huang and Rivlin 2014, 21–40. https://doi.org/10.1057/9781137375773_2
LÓPEZ, Daniel. 1883. “Shakespeare en España.” La Ilustración Española y Americana 25: 10 – 11.
N.A. 1803a. “Noticias particulares de Madrid.” Diario de Madrid 344: 1.378–1.380.
N.A. 1803b. “Noticias particulares de Madrid.” Diario de Madrid 345: 1.383–1.384.
N.A. 1803c. “Noticias particulares de Madrid.” Diario de Madrid: 1.386– .388.
N.A. 1803d. “Noticias particulares de Madrid.” Diario de Madrid: 1.389–1.391.
N.A. 1803e. “Noticias particulares de Madrid.” Diario de Madrid: 1.395–1.396.
N.A. 1803f. “Noticias particulares de Madrid.” Diario de Madrid: 1.398–1.400.
N.A. 1803g. “Noticias particulares de Madrid.” Diario de Madrid: 1.403–1.404.
N.A. 1832. “Rita Luna.” Cartas españolas, o sea revista histórica, científica, teatral, artística, crítica y literaria : 14–17.
N.A. 1828. “Teatros.” Correo literario y mercantil 5: 2–3.
N.A. 1828. “Teatros.” Diario de Avisos de Madrid 204: 816.
N.A. 1832a. “Teatros.” Diario de Avisos de Madrid 18: 72.
N.A. 1832b. “Teatros.” Diario de Avisos de Madrid 21: 88.
N.A. 1818a. “Teatros.” Diario de Madrid 348: 844.
N.A. 1818b. “Teatros.” Diario de Madrid 349: 842.
N.A. 1818c. “Teatros.” Diario de Madrid 350: 846.
PAR, Alfonso. 1930. Contribución a la bibliografía española de Shakespeare. Barcelona: Instituto del Teatro Nacional.
PAR, Alfonso. 1936. Representaciones shakespearianas en España. Vol. 1. Madrid and Barcelona: Victoriano Suárez and Biblioteca Balmes.
PUJANTE, Ángel-Luis. 2019. Shakespeare llega a España: Ilustración y Romanticismo. Madrid: Antonio Machado Libros.
PUJANTE, Ángel-Luis and Keith Gregor. 2010. Hamlet en España: las cuatro versiones neoclásicas. Salamanca and Murcia: Ediciones Universidad de Salamanca and Editum.
PUJANTE, Ángel-Luis and Keith Gregor. 2017a. “Romeo and Juliet in Spain: The Neoclassical Versions.” In Cerdá, Delabastita and Gregor 2017, 101–118. https://doi.org/10.1075/sec.1.06puj
PUJANTE, Ángel-Luis and Keith Gregor. 2017b. Romeo y Julieta en España: las versiones neoclásicas. Murcia and Madrid: Editum and Ediciones Complutense.
PUJANTE, Ángel-Luis and Keith Gregor. 2020. Otelo en España: la versión neoclásica y las obras relacionadas. Murcia and Madrid: Editum and Ediciones Complutense.
PUJANTE, Ángel-Luis and Ton Hoenselaars, eds. 2003. Four Hundred Years of Shakespeare in Europe. Newark: U. of Delaware Press.
RAYNER, Francesca. 2021. “The story of what might have been: Interrogating Romeo and Juliet under the Portuguese dictatorship. SEDERI 31: 73–92. https://doi.org/10.34136/sederi.2021.4
ROJAS Zorrilla, Francisco de. 1645. Segunda parte de las comedias de don Francisco de Rojas Zorrilla. Madrid: en la Imprenta de Francisco Martínez. A costa de Pedro Coello.
ROMANI, Felice. 1828. Julieta y Romeo. Madrid: Imprenta de I. Sancha.
RUBIO Jiménez, Jesús. 2003. “El arte escénico en el siglo XIX.” In Huerta Calvo 2003, 1.803–1.852.
SÁNCHEZ Estevan [sic], Ismael. 1913. Rita Luna. Ensayo biográfico novelesco. Madrid: Establecimiento tipográfico de Madrid.
ROMANI, Felice. 1828. Julieta y Romeo. Madrid: Imprenta de I. Sancha.
SANDERS, Julie. (2006) 2016. Adaptation and Appropriation. 2nd edition. London and New York: Routledge.
SCHWARTZ-GASTINE, Isabelle. 2003. “Shakespeare on the French Stage: A Historical Survey.” In Pujante and Hoenselaars 2003, 223–240.
SHAKESPEARE, William. 2012. Romeo and Juliet. Edited by René Weis. London, New Delhi, New York and Sydney: Bloomsbury Arden Shakespeare.
VLANOVA ANDREU, Antonio, ed. 1989. Actas del X Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.
WEIS, René. 2012. “Introduction.” In Shakespeare 2012, 1–116. https://doi.org/10.1163/9789401207782_002
WILLIAMS, Simon. 1990. Shakespeare on the German Stage. Volume 1: 1586–1914. Cambridge: Cambridge UP.
DOI: https://doi.org/10.14198/raei.2022.37.05
Copyright (c) 2022 Jennifer Ruiz-Morgan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.